zajawka artykulu

Lekarzu ucz się sam – czy e-learning to recepta na nową rzeczywistość?

Życie w ostatnim dwudziestoleciu znacznie przyspieszyło. Bardzo szybkie tempo zmian dotyczy także wiedzy medycznej. Jeszcze w XX wieku mówiliśmy, że wiedza medyczna podwaja się co 50 lat. Dziś według opracowania dr. Petera Densena zajmuje to zaledwie 73 dni. W konsekwencji lekarzom coraz trudniej zdobywać wiedzę, która jest jednocześnie zweryfikowana i aktualna, czyli uwzględniająca najnowsze odkrycia i innowacje. Są jednak narzędzia, które pozwalają zdobywać wiedzę medyczną nie tylko w szybki sposób, ale także atrakcyjny. Coraz częściej firmy farmaceutyczne chcąc podzielić się z lekarzami informacjami na temat nowych leków decydują się na edukację poprzez platformy on-line’owe. Czy taka jest przyszłość medycznej edukacji podyplomowej?

Już na początku pandemii przeprowadzono badania, które oceniły przydatność edukacji online’owej w przypadku zawodów medycznych. Badania przeprowadzone w kwietniu i opublikowane w National Journal of Physiology, Pharmacy and Pharmacology” (“Study of the effectiveness of e-learning to conventional teaching in medical undergraduates amid COVID-19 pandemic”) wykazały, że nauka zdalna w przypadku studentów medycyny będzie istotnym uzupełnieniem zajęć stacjonarnych.

W badaniu wzięło udział łącznie 983 studentów. Studenci przez trzy tygodnie uczestniczyli w zajęciach online, które następnie oceniali według popularnej skali Likerta.  Wynik badania pokazuje, że zajęcia online były w wielu obszarach równie skuteczne co nauczanie konwencjonalne w grupie.  Według autorów z badania można wywnioskować, że e-edukacja w zawodach medycznych będzie stanowić istotne uzupełnienie procesu nauki, a w przyszłości może go nawet całkiem zastąpić.

Postęp jaki się dokonuje jest błyskawiczny. Dziś lekarze mogą uczyć się operować on-line uzyskując dzięki wirtualnej rzeczywistości bardzo realistyczne wrażenia z zabiegów. Pozwala to znacznie skrócić czas jaki jest potrzebny na zdobycie pewnych umiejętności.  Naukowcy twierdzą, że ilość zgromadzonej wiedzy podwaja się co kilkanaście godzin, a tempo wzrostu tak dynamicznie przyspiesza, że wkrótce wiedza będzie podwajała się co sekundę i szybciej. Granicą jest jedynie nasza zdolność jej przyswajania.

Również w Polsce zauważono potrzebę kształcenia zdalnego. I nie dotyczy to jedynie studentów medycyny, ale także lekarzy specjalistów. Wraz z coraz większym postępem w medycynie zmieniać muszą się też koncepcje nauczania. Edukacja online odgrywa coraz większą rolę i może pomóc w przezwyciężeniu niektórych trudności, jakie napotykają pracownicy ochrony zdrowia. E-learning może być bardziej skuteczny, interaktywny i dostosowany do potrzeb lekarza. Ale co najważniejsze, jest zawsze dostępny oraz aktualizowany na bieżąco.

Mając to wszystko na uwadze opracowaliśmy autorskie narzędzie do realizacji programów i badań edukacyjnych realizowanych przez lekarzy. – mówi Małgorzata Piotrowicz, kierownik działu programów agencji pharmamarketingowej NEKK. Platforma ma dwa podstawowe zadania. Z jednej strony uczy lekarzy o najnowocześniejszych metodach leczenia związanych z konkretnym schorzeniem. Z drugiej pozwala lekarzowi być edukatorem i przekazywać tą wiedzę pacjentom. – dodaje Małgorzata Piotrowicz.

W modelach badawczych przedstawionych przez instytut badawczy IQVIA widzimy jak drastycznie zmieniła się obecność lekarzy w sieci po wybuchu pandemii. W tzw. „erze przedcovidowej” tradycyjne aktywności związane z pozyskiwaniem informacji o lekach zajmowały lekarzom ponad 70% czasu. Najczęściej były to wizyty medycznych przedstawicieli w gabinetach lekarskich. Obecnie z uwagi na ograniczone możliwości realizacji takich wizyt aż 72% lekarzy korzysta z kanału on-line.  Model właściwie obrócił się o 180*.

Programy edukacyjno-badawcze to z pewnością jedną z dróg do szybszego, łatwiejszego i rzetelnego dostępu do najnowszych osiągnięć medycyny. Dzięki udziałowi w takim programie firmy farmaceutyczne mogą przekazywać istotne informacje o innowacyjnych metodach leczenia. Lekarze natomiast mają możliwość dzielić się tą wiedzą z pacjentami. Jest to układ win-win-win w którym trzy strony procesu medycznego osiągają cele.

– Aktualizowanie wiedzy staje się szczególnie istotne, kiedy lekarze kończą specjalizacje i wychodzą ze środowiska szpitalnego. Brak bodźców w postaci mentorów, czy zinstytucjonalizowanej edukacji sprawia, że jedną z częściej zgłaszanych potrzeb po zakończeniu specjalizacji przez lekarzy jest właśnie potrzeba kształcenia. Wiele państw przyjęło  koncepcję punktów kredytowych dla ustawicznego kształcenia medycznego (CME), które śledzą podyplomowe szkolenie pracowników służby zdrowia. – mówi Małgorzata Piotrowicz, kierownik działu programów agencji pharmamarketingowej NEKK. Tym niemniej szczególnie obecnie platformy e-learningowe połączone z edukowaniem pacjentów mogą stanowić  pewną klamrę spinającą wiedzę podręcznikową z odkryciami, najnowszymi badaniami i innowacjami, które codziennie pojawiają się na rynku. – podsumowuje.

Lekarzu ucz się sam – czy e-learning to recepta na nową rzeczywistość

Przełom w nauczaniu online został zapoczątkowany przez masową inicjatywę otwartych kursów online jeszcze w 2007 roku. Już cztery lata później profesor Stanforda Sebastian Thrun osiągnął rekordową liczbę ponad 150 tys. słuchaczy na kursie dotyczącym sztucznej inteligencji. O tym jak pandemia przyspieszyła zdalną edukację nie trzeba nikogo przekonywać. Polskie uczelnie medyczne również rozwijają ten sektor. Gdański Uniwersytet Medyczny całkiem niedawno podpisał dużą umowę na dostawę platformy e-learningowej dla swoich uczniów.

Nauczanie za pośrednictwem nowoczesnych platform, które dostarczają informacje w sposób atrakcyjny w oparciu o rozwiązania mulitmedialne jest obecnie nie szansą, a koniecznością. Nie dziwi więc coraz więcej inicjatyw, które wdrażają rozwiązania e-learningowe.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij