Rywalizacja fanów samochodów, a rowerów, trwa nieprzerwanie od wielu lat. Spory na argumenty są wygrywane na przemian przez obie strony. Spróbujmy się jednak zastanowić, która “opcja” najlepiej sprawdzi się dla użytkownika miejskiego: auto, czy rower?

Miasta pełne samochodów

Dzisiejsze miasta stały się ulicami pełnymi samochodów. Choć w mniejszych jednostkach administracyjnych dostrzegalne jest to jedynie w godzinach szczytu, to duże miasta jak Warszawa, Kraków (o światowych megalopolis nie wspominając), stoją obecnie przed problemem przeciążenia przepustowości ulic oraz brakiem miejsc parkingowych.

Stąd coraz powszechniejsze pomysły o ograniczaniu wjazdu samochodów osobowych do centrów miast, czy specjalne strefy parkingowe, ograniczające możliwość parkowania w śródmieściach, lub znacznie zwiększające jego cenę. Do tych wszystkich nieprzyjemnych aspektów dodajmy jeszcze smog powstały z spalin samochodowych i widzimy codzienny obraz naszych ulic, przez które nawet pojazdy uprzywilejowane mają kłopot się przedrzeć.
Czy da się jakoś “objechać” wszystkie te kłopoty? Odpowiedź jest tylko jedna i prosta: rower miejski.

Rowery miejskie – z czym się to je?

Rowery miejskie, są specjalnymi rodzajami rowerów, które posiadają kilka specjalnych cech, różniących je od innych, pokrewnych sprzętów. Są to między innymi:
-szerokie siodełko,
-lekka rama,
-możliwość złożenia roweru (opcjonalnie),
-mniejsza ilość przerzutek,
-łatwość w obsłudze i konserwacji,
-jeździmy na nich w pozycji wyprostowanej.

Tyle w skrócie, w praktyce te aspekty tworzą z roweru miejskiego pojazd uniwersalny. Są lekkie i małe, stąd łatwo je przenosić. Miejsc parkingowych nam nie zabraknie, korki na ścieżkach rowerowych raczej nie występują. Możemy dojechać praktycznie wszędzie, a wiele firm i korporacji inwestuje obecnie w systemy garażowania rowerów, dla swoich pracowników (specjalne box’y, wiaty).

Ponadto, dzięki jeździe w pozycji wyprostowanej mogą mieć one dobry wpływ na kręgosłup użytkownika, a także poruszając się prosto wyglądamy bardziej elegancko i dostojnie. Jest to też zaleta skierowana dla kobiet, ponieważ nie muszą się one martwić o sukienkę, czy spódnicę w trakcie jazdy.

Tak można pokrótce scharakteryzować rower miejski. Choć dla wielu ten środek transportu ma wydźwięk negatywny, gdyż kojarzy się z profesjonalnym uprawianiem sportu, to pamiętajmy że obecnie rowery stylowe, designerskie, stają się coraz popularniejsze, szczególnie w segmencie miejskim.

Czy warto zamienić samochód na rower?

Jest to dylemat wszystkich mieszkańców dużych miast, dojeżdżających do pracy, szkoły, na uczelnię samochodem. Pierwszą wadą samochodu, której nie posiada rower są koszty użytkowania. Samochód oprócz paliwa (z roku na rok droższego) potrzebuje napraw i konserwacji.

Dochodzą do tego coraz wyższe koszty ubezpieczenia OC i okazuje się, że nawet małe auto miejskie, cały rok stojące w garażu, może kosztować kierowcę ponad 1000 złotych. Za takie pieniądze może on kupić rower średniej klasy, który nie pobiera paliwa, a koszty nawet najdroższych napraw potrafią zamknąć się w kwocie kilkuset złotych.

Oprócz aspektu finansowego, warto pamiętać o kwestii zdrowia. Jazda na rowerze pomoże nam dbać o dobrą sylwetkę, zapewni ruch i polepszy pracę serca, a także pomoże poznać miasto z innej perspektywy. Przeciwnicy zamiany samochodu na rower, wytaczają jeszcze jeden, dość poważny argument.

Jest to czas dojazdu do punktu docelowego i problemy, jakie może wywołać pogoda. Co do pierwszej kwestii, miejmy na uwadze fakt, iż rower może przejechać pewne trasy “na skróty” i tak jak wspomniano wcześniej, nie musi stać w korkach ulicznych, a co do drugiej, to producenci wychodzą na przeciw takich problemów. W ofercie wielu sklepów sportowych, znajdziemy specjalne ubrania, folie, narzuty, zabezpieczające nas przed kaprysami aury.

Podsumowując, rowery miejskie są swego rodzaju przyszłością transportu miejskiego. Dostrzegła to dawno temu Holandia, widzą to też włodarze wielu miast, przez co zakładają nowe parkingi rowerowe, a także wypożyczalnie rowerów dostępne dla mieszkańców.

Dlatego gdy następnym razem wybierzemy się do pracy samochodem, spędzając większą część czasu w korkach, zastanówmy się, czy rower nie byłby dla nas lepszym wyborem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ