Wybór roweru nigdy nie jest zbyt łatwy. Na rynku jest wiele typów i rodzajów rowerów. Są holendry, czyli rowery miejskie, można kupić rowery górskie, MTB, crossowe, szosówki, do enduro i inne. Jednak, jeśli zastanawiamy się nad kupnem roweru miejskiego, przeanalizujmy zakup typowego górala. Dlaczego? Jest bowiem 5 powodów, dla których rower górski bije o głowę rowery miejskie.

Rower górski – słów kilka

Na rynku rowerowym jedno z najważniejszych miejsc zajmują rowery górskie. Są to bardzo popularne i charakterystyczne jednoślady. Ich podstawową cechą jest specyficzne, trudne środowisko terenowe, w których są wykorzystywane. Popularne górale mają charakterystyczną ramę. Dzięki niej cyklista przyjmuje pochyloną pozycję ciała.

Rama jest wykonana ze stali lub z aluminium. Stal można podzielić na dwa rodzaje – hi-ten i Cro-mo. Hi-ten jest materiałem ciężkim, ale za to bardzo wytrzymałym. Cro-mo jest stalą stosunkowo lekką. Obecnie coraz częściej wykorzystuje się aluminium. Warto jednak pamiętać, że ten metal nie jest tak wytrzymały jak stal, ale na pewno ramy wykonane z aluminium są lekkie. Góral ma też charakterystyczne koła o wielkości 26 cali z szerokimi oponami. Opony muszą mieć widoczny bieżnik.

Przedni widelec posiada amortyzator – zawsze. Są też modele z dwoma amortyzatorami lub tylko tylnym. Najważniejsze są jednak przerzutki – to dziesięciorzędowe kasety o trzech zębatkach z przodu. Tak wygląda klasyczny rower górski. Są jeszcze rowery do amatorskiej jazdy turystycznej – klasa ATB.

Następna klasa to XC do jazdy w trudnym terenie oraz DOWNHILL do zjazdów, a także FREERIDE z możliwością wykonywania podjazdów pod wzniesienia. Sprzęt ENDURO natomiast gwarantuje uniwersalność. Idealnie sprawdza się na trudnych górskich szlakach. Natomiast TRAIL, ALL MOUNTAIN są lekkie i bardzie delikatne, z łatwością pokonują łatwe wzniesienia.

Rower miejski, czyli holender

Holender to tradycyjny rower miejski. Ma duże 28 calowe koła. Wyposażony jest w giętą, ale szeroką kierownicę. Ma krótką ramę i bardzo charakterystyczne szerokie siodełko. To siodełko umożliwia utrzymanie wyprostowanej pozycji. Holender ma lampki zasilane z dynamo. Jako rower miejski posiada komplet błotników, jak również specjalną osłonę na łańcuch, nóżkę, bagażnik tylny i zazwyczaj przedni koszyk. Doskonale nadaje się do jazdy po zakupy. Rower miejski jest zazwyczaj typową damką, czyli jego budowa ramy nie ma górnej rury. Wsiadanie i zsiadanie z niego jest łatwiejsze i wygodniejsze. Posiada niewiele przerzutek, ale nadaje się idealnie do jazdy asfaltową drogą.

Jest to rower komfortowy do jazdy w mieście zwłaszcza dla kobiety. Panie mogą być swobodnie ubrane, mają miejsce na torebkę w wiklinowym koszyku z przodu roweru, a podczas deszczowej pogody nie muszą się martwić zabrudzeniami błotem, dzięki umieszczonym błotnikom rowerowym. Konserwacja takiego roweru nie jest trudna, ale warto pamiętać, że technicznie nie nadaje się on do szybkiej jazdy oraz jazdy w terenie – awaria wtedy goni awarię.

5 powodów, by wybrać rower górski

Po pierwsze góral da radę również w mieście i na asfalcie. Nie będzie może tak komfortowy w jeździe jak rower miejski, ale biorąc pod uwagę stan dróg, to w sumie można nim jeździć w mieście w miarę swobodnie.

Po drugie rower miejski, czyli holender jest zdecydowanie cięższy od górskiej wersji. Taki typowy holender średnio waży 20 kilogramów. Rower górski waży między 10 a 12 kilogramami. Wniesienie takiego roweru nawet na wysokie piętro, gdy popsuje się winda, nie powinno stanowić więc żadnego problemu.

Po trzecie rowerem górskim pokona się każdy teren bez awarii. Rower miejski można zniszczyć podczas jazdy terenowej, a na kamienistej nawierzchni w ogóle nie nadaje się do jazdy.

Po czwarte – rowery górskie mają zdecydowanie więcej przerzutek, więc jeździ się nimi lżej i łatwiej. Miejskie holendry mają od 3 do 8 przekładni. Ale cóż wymagać od roweru, który ma za zadanie poruszać się po prostych drogach?

Po piąte zawsze można połączyć górala z rowerem miejskim i wybrać typowy rower trekkingowy (pośredni typ, pochodni od górala), który zapewnia komfort jazdy po asfalcie, ale doskonale nadaje się na jazdę w terenie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ