Zespół suchego oka, kiedyś uważany za chorobę ludzi starszych, dotyka coraz młodszych osób. Najbardziej narażeni na nią są pracownicy biurowi, kierowcy, osoby pracujące w produkcji bardzo precyzyjnych elementów. Jak uniknąć przykrego schorzenia, jakim jest suchość oka?

Nawet połowa pacjentów gabinetów okulistycznych skarży się na takie objawy, jak suchość oka, częste uczucie obecności ciała obcego albo piasku pod oczami, kłucie, pieczenie, swędzenie a nawet ból. Warto już dziś wprowadzić w życie kilka zwyczajów, które będą stanowić skuteczne działania profilaktyczne, pozwalające uniknąć zespołu suchego oka.

1. Stosuj krople do oczu bez konserwantów

Nawilżające krople do oczu są bardzo skutecznym sposobem na pozbycie się nieprzyjemnej suchości oka. Pamiętaj jednak, że konserwanty w nich zawarte mogą dodatkowo podrażniać oczy i być przyczyną jeszcze większego dyskomfortu. Dlatego warto stosować krople do oczu bez konserwantów, które dzięki naturalnemu składowi nie zaszkodzą i nie podrażnią dodatkowo. Krople do oczu bez konserwantów, specjalistyczne żele i sól fizjologiczna to także o wiele skuteczniejsze preparaty do przemywania oczu niż zwykła woda. Woda nie nawilży oczu, a jeszcze bardziej je wysuszy, ponieważ wymywa ona niezbędną warstwę filmu łzowego, który pokrywa powieki.

2. Wietrz pomieszczenia i nawilżaj powietrze

Długie przebywanie w pomieszczeniach, gdzie powietrze jest bardzo wysuszone, wysusza również i oczy. Dlatego bardzo ważne w okresie jesienno-zimowym, gdy działa centralne ogrzewanie, jest stosowanie nawilżaczy powietrza i częste otwieranie okien. Latem także warto zrezygnować z klimatyzacji. Można ją zastąpić wiatrakiem oraz częstym wietrzeniem.

3. Pij dużo wody

Picie dużej ilości płynów jest kluczowe w profilaktyce wystąpienia zespołu suchego oka. Szklanka wody może poprawić komfort widzenia, gdyż odwodnienie wysusza spojówki i rogówkę oka sprawiając, ze organizmowi brak wody do wytworzenia odpowiedniej ilości łez. Pij wodę, napary ziołowe i soki naturalne z warzyw i owoców. Unikaj kawy, mocnej czarnej herbaty, napojów energetycznych i alkoholu. Te wszystkie substancje odwadniają organizm.

4. Często przebywaj na powietrzu

Dzięki temu mniej czasu będziesz spędzać przed komputerem i unikniesz przemęczenia i wysuszenia oczu. Dodatkową korzyścią będzie ekspozycja na promienie słoneczne, dzięki której twój organizm będzie mógł wyprodukować więcej korzystnej dla zdrowych oczu witaminy D.

5. Zadbaj o swoją dietę

 Jedz tłuste ryby, bogate źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega 3. Znajdziesz je w makreli, śledziu, łososiu, pstrągu i sardynkach. Jeśli nie jesz ryb, kwasy tłuszczowe możesz znaleźć też w olejach roślinnych, takich jak olej lniany. Dodatkowo wzbogać jadłospis o duże ilości witaminy A, która jest obecna w wątróbce, marchewce i dyni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ